Gebonjour

Vandaag zat ik weer voor het eerst op de fiets in de Nederlandse polders, na twee weken in Frankrijk gekoerst te hebben. Op de bicyclette, zoals mijn vriendinnen en ik dit vervoersmiddel graag noemen. Net als makiage in plaats van make-up. Soort van onszelf ophemelen, maar dat terzijde.

Vanuit huis vertrok ik, compleet uitgerust met mijn wielerbenodigdheden. Schoenen vastgeklikt in mijn pedalen, hartslagmeter aan en vol gas richting de polder. Na een aantal kilometer kom ik mijn eerste wielergenoot tegemoet. En daar besefte ik dat ik Frankrijk mis.
Zonder na te denken groet ik mijn tegenligger met: “Bonjour.” en ik steek mijn hand op. Al blijft dat tijdens het fietsen bij een paar vingers de lucht in steken vanaf het stuur.

Geen reactie.

Op dat moment snakte ik naar Frankrijk. Maar ik fietste verder, alsof de weg naar Sprundel de Alpe d’Huez was en bij 15 km op mijn teller was ik ‘boven’. Bij 23 km stond ik boven op de Col de Rousset. Om precies te zijn ter hoogte van Zundert. Wat een beleving! En wat een verslaving.

Mijn wit-groene tweewieler is mijn nieuwe maat. Ik heb een hobby! Dit heb ik sinds groep 7 al niet meer gezegd schat ik. Demarreren vind ik sinds kort een prachtig woord. Net als chasse patate en iemand eruit fietsen. Wat een vaktaal, heerlijk.

Naast de pittoreske dorpjes, de bergen, de lavendelvelden en de waanzinnige uitzichten, geeft fietsen in Frankrijk een fantastisch gevoel door het gebonjour. In de positieve zin van het woord, het groeten. Iedere fietser, ongeacht afkomst en ervaring, moedigt aan en groet elkaar met ‘bonjour’.
Bonjour, een handje van het stuur of een knikje met het hoofd. Kunnen we in onze polders en denkbeeldige bergen dit gebaar doorvoeren? Ik begin.

2 thoughts on “Gebonjour

Geef een reactie

